KLM 95 Years
@Schiphol
KLM 95 Years; productie in opdracht van Gerard Maijenburg
Blue Lounge Hangar 11 en KLM 95 Years Experience
“Ladies and gentleman, here’s you captain speaking: “Welkom op de KLM Experience, welkom in de Blue Lounge. Neem een kop koffie of thee en voel je passagier aan boord van één van onze vliegtuigen. Je kunt op de foto met een Dakota, loop langs bij de kidscorner en maak kennis met Bluey.
Straks openen de deuren naar de meest spectaculaire show aller tijden. Het zal het donker zijn in de zaal. Er zitten lichtflitsen en harde geluiden in de show. Je kunt nu nog de zaal verlaten via de uitgangsdeuren. Het is toegestaan om foto’s of fimpjes te maken, máár zet je flitser uit. Heeft u uw telefoon uitgezet of op vliegtuigmodus staan? Uw telefoon kan de show verstoren.
Zet je zintuigen op scherp…let the KLM show begin!”
Op zaterdag 04 en zondag 05 oktober 2014 vierde KLM haar 95 jaar bestaan. Geheel in traditie werden voor deze viering de deuren geopend van Schiphol Oost. Hier heeft Erik Meijers in samenwerking met Gerard Maijenburg en KLM de totaal organisatie mogen doen voor dit bijzondere event.
Schiphol Oost was voor dit weekend opengesteld voor alle medewerkers, partners en VIPS van KLM. Op uitnodiging kon iedereen de KLM Experience bezoeken. De KLM Experience startte in Hangar 11 de: “Blue Lounge”. Hier konden alle bezoekers genieten van een kopje koffie met wat lekkers, op de foto bij de Dakota, op bezoek bij de KLM Vliegschool, knutselen in de Bluey Kidshoek en meedoen aan vele leuke activiteiten. Hangar 11 was omgetoverd tot een grote lounge in afwachting van de KLM show in Hangar 12.
Elke 25 minuten verscheen de intro movie op het grote scherm en de bezoekers namen plaats in de rij in afwachting van de KLM Experience. Eenmaal binnen was de Hangar volledig donker. De show begint!
De KLM Experience was volledig ingericht voor een 3D projectie met audio en special effects op een KLM MD-11 passagiersvliegtuig. Speciaal voor dit project waren 25 van de nieuwste projectoren ingevlogen voor deze unieke show. In minder dan 24 uur werd de volledige projectie opgebouwd, getest en klaar gezet voor de show.
Johan Zandstra (Manager Corporate Procurement) van KLM en Gerard Maijenburg (technisch directeur) zijn de grondleggers geweest van de KLM Experience en het creatieve idee. In samenwerking met The Unit Show Control en Faber AV werd het project gerealiseerd.
The Unit Show Control creëerde een d3 project met behulp van een 3D-vliegtuig model. Aan de hand van dit model konden zij op de computer een rendering maken van de volledige content.
Na de show in Hangar 12 vervolgde de bezoekers de Blue Lane over Schiphol Oost. Een route langs Motorenshop (Engine), Cargo, brandweer, KMAR, Skyteam, Boeing, Ground Services, Amsterdam Airport Schiphol en de Flight Simulator. Een gezellige dag voor jong en oud.